torsdag 9. oktober 2008

Til en Tronarving...

Det er så mange av oss mennesker som vil bli noe her i livet, alle vil opp og frem. Bli rik, pen og vellykket, eller gifte seg med en rik, pen og vellykket. Men det er et velkjent faktum at ikke alle orker mangeårig studie (les: fylla) for å bli belært og smart og tjene sine egne penger. Vi må rett og slett finne oss en annen vei til toppen. Ta heisen, mens dere ærlige, sympatiske individer svetter dere opp trappene. So long suckers, ses på toppen.


En dame som heter Berit Ås skrev for over 20 år siden i dagboken sin hvor sinnsykt urettferdig hun syns det var å bli diskriminert fordi hun var kvinne og hadde pupper, og alle mannfolka var misunnelig. Etter å ha irritert seg vel og lenge skrev hun ned hvordan menn oppførte seg og erklærte at hun hadde identifisert de 5 hersketeknikkene.

Nei, men kjære naive deg, så enkelt er det nok ikke. Du er ikke den første til å innse at menn er drittsekker og god på det. Derimot er du nå nr 1 til å avsløre at vi kvinner vet det, hvorfor kunne ikke du bare som enhver annen «nedtrykket» kone, samboer og kjæreste holdt fint kjeft og utnyttet deg av det?


Om du nå sitter med et spørmålstegn printet inn i pannen skal jeg prøve å forklare. Det er nemlig ikke bare sersjanter som kan herse, ballere og styre folk rundt seg, disse teknikkene kan brukes av vanlige dødelige også. I mange år har jeg bosset og bestemt, slengt rundt meg med kritikk og spydigheter. Jeg begynner å bli for gammel for å regjere over tenåringsjenter innser jeg endelig. Følg godt med på det jeg nå skal si og kanskje kan du en dag overta tronen.


Etter mitt syn finnes det to typer hersketeknikker, direkte og indirekte. Jeg skal ikke gå så mye innpå de indirekte da de brukes mest av telefonselgere, men det går ut på å bygge bånd med mottaker og få det til å høres ut som kunden faktisk er vinneren. Her kan det lønne seg å bruke fornavn selvom du ikke kjenner den andre personen.


Vi skjønner jo hvorfor sjefer, gymlærere og telefonselgere bruker hersketeknikker, vi ser hva de vil oppnå. Men hvorfor skal du som privatperson ha nytte av slike sleipe triks? Jo, det skal jeg fortelle deg. RESPEKT mann, MAKT, sette degselv i et godt lys. Få tilhengere, bli populær og sist men ikke minst for å kunne kontrollere andre.


Enkleste metodene, hvor det ikke kreves så mye forarbeid eller IQ i det hele tatt går på utestengning, da mener jeg å baksnakke og overse folk. Lat som om de ikke eksisterer, eller avbryt når de prøver å prate, ' var det noen som hørte det? Er det en ekkel flue her?' Om du blander inn negative ord her slik som jeg brukte ekkel forsterkes inntrykket betydelig og sannsynligheten for at ditt offer løper grinende vekk øker. Dette betyr jo at du fremstiller deg selv bedre ved å få andre til å virke dummere. Nå skal det også nevnes at dette er mest brukt på barn/ungdoms-skole stadiet. Men perfeksjoner dine egne metoder så er den tidløs.


Ta det et skritt videre om du tør, gi skyldfølelse, masse skyldfølelse. Del det ut i øst og vest, også, og kanskje spesielt om det egentlig er din egen feil. Falske tårer er et godt kort å ha i ermet, men bør utøves med stor forsiktighet, man vil for alt i verden ikke bli avslørt, vil vi vel?


En litt risikabel aktivitet for de som vil nå raskt til toppen er å stjele andres ideer og adoptere dem som sine egne. Her bør det litt bakgrunnssjekking til, du vil ikke stjele hvilken som helst idè. Man kan være ytterst uheldig. Det er viktig at ingen andre vet om ìdeen eller hvertfall hvem som kom med den først. Likevel vil du jo være sikker på at den blir tatt godt imot av publikum, ingen liker å le av en vinner, og du vil ikke sette dine tilhengere i slik en ubehagelig situasjon som det. Det kan fremkalle tvil, og ikke i din favør.


Sjefing er kanskje en av de lettest gjenkjennelige metodene så her må du skru opp et ekstra hakk på sleipometeret for å lykkes. Nybegynnere kan holde seg til å rakke ned på folk Forresten, om du allerede nå har en liten tåre i øyekroken og dårlig samvittighet bare av å høre dette kan du like godt ta på deg forkleet ditt og komme deg tilbake på kjøkkenet, ja for du er kvinne er du ikke? Sånn, nå er vi kvitt de godhjertede tullingene som tror at boller og varm kakao kan redde verden, og kan gå videre i dette lille lynkurset.

Vi holdt på med delen om å rakke ned på folk, regel nr 1. Bli personlig, bli veldig personlig. Hvis du tror det er virkningsfullt å annonsere på facebook at Reebok-sko er SÅÅÅ forrige sesong kan du stikke ut på kjøkkenet å spise boller. Ja, jeg tror du hørte meg. For dere som nå ikke løp snufsende ut og trykker en bolle i trynet mens du hulker hvor urettferdig alt er, jeg laget bare et poeng. Alle passer ikke til å kontrollere andre mennesker, derfor siler jeg de ut før dere lærer for mye.


Jeg har ikke så veldig mye igjen nå, men vi er kommet til de viktigste punktene. Alltid, og da mener jeg ALLTID ha et motsvar på lur. Gode snap-lines må ikke undervurderes, de må gjerne være «litt på kanten» som vi kaller det og kan godt fremføres slik at mottakeren ikke helt vet om du mener det alvorlig eller om det er ironi. Dette er helt sykt virkningsfullt.


Om det mot formodning skulle lekke ut rykter eller om dine hemmeligheter skulle komme til å bli avslørt er det viktig å utnytte det. Bruk det for å få sympati (minner igjen om falske tårer) eller knytt bånd med dem som vet det. Få dem til å føle seg spesiell, liksom: vi har en hemmelighet og jeg stoler på deg. De vil mest sannsynlig gjøre alt for å bevare dette båndet så du kan regne med at de vil stå opp for deg om andre skulle blabre videre om det. Hvis det er snakk om sjalusi-rykter, det vil si ting de sier videre for at du skal miste tilhengerskaren din og de kan ta over kan Blackmailing vise seg å være lønnsomt. La meg si det sånn, du er ikke på toppen uten å kunne grave frem litt drit om folk.


Føler du deg klar? Til å ta over tronen mener jeg, føler du at du har det inne? Klar for å erobre verden, slenge drit? Hvis du tidligere trodde at det var nok at rettetangen ligger klar på badet, sminkevesken din veier over 2 kg og du har skolens korteste skjørt håper jeg intrykket har endret seg nå. Men pump fremdeles opp selvtilliten foran speilet før du går ut, aldri re din egen seng og gjør alt for å fortjene tittelen du nå er kompetent til å oppnå: Sjefsbitchen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg digger deg. Jeg elsker deg også, men jeg digger deg ennå mer. Du er virkelig fantastisk og fabelaktig, og jeg kunne aldri blitt kjent med et mer perfekt eksemplar av det kvinnelige kjønn:*